Best jadi speaker...masa Artistry night

Best jadi speaker...masa Artistry night

Monday, March 10, 2008

Bahasa mana Yang PENTING?

Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris membantu pelajar dalam menguasai Bahasa Inggeris.February 5, 2007
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris memberikan kesan kepada pemikiran yang positif kepada Bahasa Inggeris. Pemikiran pelajar akan memberi arahan atau tindakan yang membantu mereka menguasai bahasa itu supaya mereka boleh mendapat markah yang tinggi dalam Sains dan Matematik.
Manusia tidak menyukai sesuatu yang menyakitkan. Manusia menjauhi perkara yang mendatangkan kesan yang menyakitkan. Maka pelajar tidak mahu gagal atau mendapat markah yang rendah dalam subjek Sains dan Matematik. Mereka akan memaksa diri untuk menguasai Bahasa Inggeris.
Kerana pelajar tidak mahu markah yang rendah. Markah rendah tidak cemerlang. Ini menyakitkan. Lebih baik berusaha bersusah payah menguasai Bahasa Inggeris dari mendapat markah rendah yang lebih menyakitkan.
Banyak ilmu-ilmu dan artikel ilmiah dalam Bahasa Inggeris. Dunia era globalisasi memerlukannya. Bahasa Melayu masih terus sebagai Bahasa Kebangsaan Negara dan masih menjadi subjek utama dalam PMR dan SPM.
Bahasa Melayu perlu di promosikan secara lebih aktif oleh pakar, ahli bahasa Melayu dan badan-badan yang berkaitan dengannya. Lebih banyak aktiviti dan strategi untuk menonjolkan imej Bahasa Melayu boleh dijalankan di pelbagai peringkat dan bidang kehidupan.
Bahasa Melayu masih tetap sebagai Bahasa Kebangsaan yang menyatukan rakyat Malaysia. Jati diri orang Melayu bergantung kepada berbagai aspek. Banyak aspek-aspek lain yang meyebabkan orang Melayu rendah jati dirinya. Aspek bahasa sangat sedikit kesannya kepada jati diri seseorang.
komen:
pada pendapat saya penguasaan bahasa Inggeris adalah sangat penting. Kerana memandangkan keadaan saya yang semakin hampir dengan kerjaya pada beberapa bulan yang akan datang. kebanyakkan syarikat amat memerlukan pekerja yang dapat menguasai bahasa Inggeris yang fasih selain daripada Bahasa Melayu. Walaupun BM merupakan bahasa kebangsaan Malaysia tetapi sebenarnya penguasan Bahasa Inggeris setiap pelajar di setiap peringkat seharusnya dipertingkatkan memandangkan tahap bahasa Inggeris masyarakat muda Malaysia amat teruk berbanding dengan golongan yang lebih berumur. Jika keadaan ini tidak diperbaiki dengan secepat mungkin, maka kita akan tercicir daripada landasan perkembangan dunia dan globalisasi.

No comments: